Organisatie VierdaagseFeest Cuijk stopt_ Deel dit artikel ‹ Terug

Organisatie VierdaagseFeest Cuijk stopt

Geplaatst op: dinsdag 7 januari 2020


De organisatie van het VierdaagseFeestCuijk stopt. Hiermee valt een doek voor het concept 7 Dagen Feest, dat al ruim vijftien jaar werd georganiseerd op de Maaskade in Cuijk. Voorzitter Ingrid Kloosterman betreurt het besluit, maar ziet geen andere mogelijkheid.

“De afgelopen jaren werd het steeds lastiger om het VierdaagseFeest Cuijk te organiseren”, aldus Kloosterman. Dat heeft volgens haar vooral met de financiering van het feest te maken, maar ook met de alsmaar toenemende wet- en regelgeving waardoor het elk jaar lastiger wordt alles georganiseerd te krijgen. “Elk jaar komen er steeds meer regels bij om alle vergunningen weer rond te krijgen. Dat is ook niet vreemd, want het gaat hier natuurlijk om een grootschalig evenement waarbij alle risico’s van te voren zoveel mogelijk afgedekt moeten worden. Alleen voor een
vrijwilligersorganisatie is dat niet meer te doen. Ieder van ons heeft er een baan naast, terwijl veel noodzakelijke overleggen overdag plaatsvinden.”
Kloosterman somt al die overleggen op: “Denk aan contacten met de gemeente die voor de vergunningen zorgen, maar ook voor vele praktische zaken als wegafsluitingen en dergelijke. Daarnaast zitten we om tafel met partijen als defensie, politie, GGD, GHOR en de Cuijkse horeca.”

Sponsoring is al jaren een veelbesproken thema voor het VierdaagseFeest.
Kloosterman is dankbaar dat er veel bedrijven waren waar de stichting steeds weer op kon rekenen, maar sinds de financiële crisis is het veel lastiger geworden. “In 2018 hadden we als comité nog een kleine plus, nadat we al een aantal jaren net steeds rondkwamen. In 2019 ging het veel moeizamer. Gelukkig hebben we op het laatste moment nog een aantal nieuwe sponsoren aan ons weten te binden, zodat we alleen hebben hoeven bezuinigen op het programma van de zondagavond en de film op maandag. Daardoor konden we het concept 7 Dagen Feest steeds weer waar
maken.” 

Je ziet het ook aan de bezoekerszijde. Niet zozeer in de bezoekersaantallen, maar wel in de omzet. “In 2019 is er veel minder geconsumeerd op de kade. Als organisatie krijgen we 10% van de omzet, die was minder dan ooit. Uit dit soort zaken moet je dan je conclusies trekken en een beslissing nemen. Al is dat met pijn in het hart.”
advertentie