Nieuw jaar, nieuwe kansen (2)

Column door Erik Jansen
dinsdag 11 februari 2020


In mijn vorige column beschreef ik twee belangrijke ontwikkelingen voor toeristische ondernemers en organisaties: de bereidheid van meer toeristen om nieuwe, authentieke bestemmingen te ontdekken en de toenemende interesse voor religieus erfgoed en bezinningstoerisme.
Een andere trend die voor onze regio interessant kan zijn is de opkomst van foodtoerisme.
Een recent onderzoek laat zien dat bijna twee derde van de Nederlanders heerlijk en bijzonder eten en drinken belangrijk vindt tijdens een vakantie. Sterker, voor een op de zes toeristen bepaalt eten en drinken in sterke mate de keuze van de reisbestemming.
Veel Nederlanders zien culinaire activiteiten als een aantrekkelijke manier om een vakantiebestemming beter te leren kennen. Dat past naadloos bij dat wat onze regio wil uitstralen én uitdragen: het is Goei Leven in het Land van Cuijk.
Foodtoerisme is overigens iets anders dan een bezoek aan een sterrenrestaurant. Het is ook uit eten in een restaurant met streekgerechten, het bezoeken van een foodfestival of een lokale markt en het volgen van wijnroutes.
Tot slot wordt ook storytelling, het vertellen van unieke verhalen over jouw bedrijf of omgeving, steeds belangrijker. Het gaat bezoekers allang niet meer om alleen feiten, om de precieze locaties van knooppunten of om de schoonheid van natuur, het gaat in toenemende mate ook om het verhaal dat bij die gebeurtenis, route of dat gebied hoort. Verhalen voegen emotie toe, doen een beroep op de verbeeldingskracht van bezoekers en slepen hen mee.
De verhalen die je vertelt moeten ‘waarachtig’ zijn. Het hoeft dus niet eens bewezen waar te zijn, soms is het voldoende als het waar had kunnen zijn. De gaten in de muur van een kasteel kunnen het gevolg zijn van slecht onderhoud, ze kunnen ook de restanten zijn van een belangrijke veldslag in de 12e of de 13e eeuw….
Een mooi voorbeeld van storytelling is Crossroads. Brabantse overheden en organisaties vertellen het verhaal van 75 jaar bevrijding van Brabant niet aan de hand van uitsluitend droge feiten, maar laat ooggetuigen aan het woord die nog haarfijn op hun netvlies hebben staan wat er in de jaren ’44 en ’45 gebeurde.
Al die getuigenissen tezamen geven inhoud en kracht aan het verhaal van de bevrijding van Brabant. Beleving toevoegen; misschien is dat wel het beste goede voornemen van toeristische bedrijven in het Land van Cuijk in 2020.

Erik Jansen
toeristisch manager
Regionaal Bureau voor Toerisme Land van Cuijk


Deze column is eerder verschenen in De Stier en in De Bok van 17 januari 2020.



advertentie