Anders kijken = meer zien

Column door Erik Jansen
dinsdag 3 december 2019


Ga eens met z’n tweeën voor dezelfde raam staan. Kijk naar buiten en vertel elkaar wat je ziet. Grote kans dat je twee verschillende verhalen hoort. Dat de een voorbijrazende auto’s heeft gezien en dat de ander het heeft over fluitende vogeltjes op de tak van een boom.
Het is maar vanuit welk perspectief je naar de wereld kijkt.
Zo af en toe kan het helpen om eens door de ogen van die ander te kijken. Omdat het je nieuwe inzichten en ideeën oplevert.
‘Anders kijken = meer zien’ was ook het thema van de Inspiratiedag, die wij twee weken geleden organiseerden. Ruim zestig ondernemers werden uitgedaagd om eens als toerist naar hun eigen bedrijf en omgeving te kijken. Waar liggen kansen om het Land van Cuijk nog aantrekkelijker te maken? Hoe kunnen we samen een sterke toeristische sector ontwikkelen die niet alleen goed is voor onze eigen portemonnee, maar ook bijdraagt aan bijvoorbeeld de instandhouding van voorzieningen (winkels als voorbeeld) of juist de versterking ervan (bijvoorbeeld openbaar vervoer)?
Realiseren we ons wel dat er 2,5 miljoen Nederlanders met een beperking zijn, die wél heel graag op vakantie willen? Beseffen we voldoende dat als je je bedrijf beter inricht op gasten met een beperking, dat je omzet met soms wel 12 procent kan stijgen?
Tijdens de bijeenkomst sprak ook Maurits van den Bosch van Hostmanship, een bedrijf dat ondernemers en organisaties traint in gastvrijheid. U zult zich wellicht afvragen: waarom moet gastvrijheid worden getraind? Is dat niet vanzelfsprekend? Eerlijk gezegd ken ik geen enkele ondernemer die niet met de beste bedoelingen zijn gasten ontvangt. Verreweg de meeste van hen doen hun werk met een glimlach om de mond. Maar, zo betoogde Van den Bosch, die glimlach zou het resultaat moeten zijn, niet het middel. Het is de gast bij wie de glimlach om de mond moet komen, niet de gastheer.
Of, zoals de door Van den Bosch geciteerde Amerikaanse schrijfster Maya Angelou ooit zei: “I’ve learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.”

advertentie