AMSTERDAM MAASHEGGEN

Column door Erik Jansen
vrijdag 13 september 2019


Deze zomer waren we een paar dagen in Haarlem. Mooie historische stad, met twee topmusea en een gezellig centrum. 
 
Vorige week was Haarlem in het nieuws. Het wil de stroom aan toeristen indammen. Omdat het er te druk wordt. Moet ook het Land van Cuijk zich zorgen gaan maken, zeker nu prognoses laten zien dat het aantal buitenlandse toeristen in de komende 10 jaar met meer dan 60 procent gaat toenemen? Nee. Onderzoek heeft uitgewezen dat de meeste buitenlandse toeristen niet naar Nederland komen, maar specifiek naar Amsterdam gaan. Daar zit ook de kern van het Haarlemse probleem: de verblijfsaccommodaties zitten mudjevol met toeristen, die eigenlijk naar Amsterdam willen maar daar geen hotel meer kunnen boeken. Het is de keerzijde van de medaille die de buurgemeenten van Amsterdam zelf hebben opgepoetst. Steeds vaker profileren toeristische trekkers zich met hun ligging bij Amsterdam. Zo noemt Zandvoort zich Amsterdam Beach en gaat een toerist niet meer naar Muiderslot, maar naar Amsterdam Castle.
 
Als reactie daarop verscheen onlangs een spotprent, waarop bestaande en potentiële bezienswaardigheden in Nederland allemaal de toevoeging ‘Amsterdam’ hadden gekregen. 
 
Hoe groot is de kans dat op die kaart het Land van Cuijk wordt omgedoopt tot ‘Amsterdam Maasheggen’? Nul. Amerikanen en Aziaten komen niet naar Nederland voor het Land van Cuijk. Die willen naar Amsterdam, hoezeer de bestuurders van onze hoofdstad dat ook proberen te voorkomen. Toeristen laten zich echter niet tegenhouden en al zeker niets opleggen. Als ze een regio als het Land van Cuijk niet aantrekkelijk genoeg vinden, gaan ze er ook niet naar toe. Dat is ons lot. Of ons geluk.
 
Wij kunnen ons zo veel beter richten op de toeristen die wél nieuwsgierig zijn naar onze regio. Wie dat zijn en hoe wij hen proberen te verleiden naar hier te komen, daarover de volgende keer meer.
 
Erik Jansen
toeristisch manager
Regionaal Bureau voor Toerisme Land van Cuijk

 
Deze column is eerder verschenen in De Stier van 13 september 2019 
advertentie