Kiezen om gekozen te worden

Column door Erik Jansen
donderdag 17 oktober 2019


Toerisme in Nederland is als een drukke winkelstraat in een grote stad. Veel grote en ook kleinere winkels, die met neonreclames en uithangborden proberen het winkelende publiek in hun zaak te krijgen en hen zo te verleiden iets te kopen.

Ook het Land van Cuijk heeft een winkel in die straat. We hebben een mooi assortiment aan leuke en bijzondere producten in onze schappen liggen. Goed geprijsd bovendien. En vooral interessant voor vijftigplussers, die op zoek zijn naar unieke overnachtingsmogelijkheden, aantrekkelijke fiets- en wandelroutes, historische bezienswaardigheden en culinaire arrangementen.

Het hebben van een mooie winkel alleen is niet voldoende om het winkelende publiek naar binnen te lokken. Je hebt ook een opvallende etalage nodig. Een etalage die passerende voorbijgangers nieuwsgierig maakt én die aanleiding geeft om toch even de winkel binnen te lopen.
In de etalage van het Land van Cuijk presenteren we drie bestemmingen prominent: het toeristische dorp Overloon met onder meer het Oorlogsmuseum (eerste museum ter wereld waar je gratis dwars doorhéén kunt fietsen), Maasheggen UNESCO (het enige erkende biosfeergebied van Nederland) en de historische vestingstad Grave met de ligging aan de Maas (meest belegerde vestingstad van ons land). Vinden we daarmee de andere bestemmingen onbelangrijk? Nee, integendeel. Maar wij zijn er echter wel van overtuigd dat wil je toeristen verleiden om voor een meerdaags bezoek naar onze regio te komen je onderscheidende hotspots nodig hebt. Zijn de toeristen eenmaal in onze regio, dan is het zaak om ze te overtuigen ook de andere interessante bestemmingen in het Land van Cuijk te bezoeken.

Een aansprekende etalage is nodig om de juiste doelgroep binnen te krijgen. Eenmaal binnen wordt het gemakkelijker om al die mooie producten in de schappen onder de aandacht van de belangstellende bezoekers te brengen. Je moet kiezen om gekozen te worden.


Erik Jansen
toeristisch manager
Regionaal Bureau voor Toerisme Land van Cuijk


Deze column is eerder verschenen in De Stier van 11 oktober 2019
advertentie