Deel dit artikel ‹ Terug

Bijzondere Cuijkse is derde in de rij op Schouwburg schutting

Geplaatst op: dinsdag 8 juli 2014


De unieke campagne www.schuttingpraat.nl is enthousiast ontvangen door het publiek. Het tafereel op de bouwschutting van de Cuijkse schouwburg werd geopend met een foto van warme bakker Harrie-Jan Loeffen met zijn armen vol brood. Maar liefst 160 inzendingen voor een pakkende tekstballon kwamen via de site schuttingpraat.nl binnen. Daar uit werd Nico Keijzers als winnaar gekozen met de tekst: 'ik mik op een goei pletske'.
Daarna volgde Hans Kraay jr, een zeer bekend theatermaker. Niet op het toneel, maar wel langs de lijn van het voetbalveld en op televisie. Hans Kraay jr kon rekenen op 78 inzendingen; winnende tekstballon kwam van Hans Cranen: 'linkerrij bovenin, da's 'n goei plekske'

De derde in de rij is een echt Cuijks theaterdier: INGRID HEIJL

Ingrid Heijl als Braziliaanse schone op de Cuijkse 'Wall of Fame'. Tijdens het zinderende WK in Brazilië brengt Ingrid die zwoele sfeer naar Cuijk. Deze veelzijdige 'Kuukse' zangeres is op menig regionaal podium te bewonderen en kende iedere noest van de planken van het schouwburgtoneel. Carnaval kreeg ze met de paplepel ingegoten. Op vele Nölers zittingen verzorgt Ingrid de vrolijke noot. Daarnaast helpt Ingrid als zorg-coördinator de leerlingen en leerkrachten van basisschool ‘t Startblok samen het ‘beste’ lied zingen. Zingt ze op de schutting ook de boventoon?

Theatrale schuttingwand
De schutting, bedoeld om de bouwput af te schermen, is vanaf mei 2014 tot (naar verwachting) najaar 2015 bekleed met een enorm zeildoek van 40 meter lang. De schutting maakt onderdeel uit van de campagne www.schuttingpraat.nl . De afbeelding op het zeildoek is een weergave van een theatrale schuttingwand met een rode loper, die leidt naar een fictieve entree.

Op het doek zal langzaam maar zeker een groeiende wachtrij van personen ontstaan. Maandelijks wordt een (publiek) persoon uit het Land van Cuijk & Maasduinen of iemand die Cuijk landelijk op de kaart zet op het doek toegevoegd. Het publiek wordt uitgedaagd een tekstballon in te zenden via de website www.schuttingpraat.nl . De ingezonden tekstballonnen van het publiek zijn zichtbaar op de website. De beste tekstballon wordt geselecteerd op humor, relevantie met de personages onderling en de schouwburg zelf en beloond met vrijkaartjes voor het nieuwe theaterseizoen 2015/2016. De winnende tekst wordt bij de persoon op het doek geplaatst.

Het totale doek vormt op die manier aan het einde van de bouwperiode een commedia dell‘arte van (bekende) regionale personen die 'in de rij staan' voor Schouwburg Cuijk, en met elkaar en over de schouwburg 'praten' door middel van tekstballonnen.

Het doel van de campagne 'Schouwburg Cuijk, het wachten meer dan waard' is om het publiek tijdens de bouwperiode een bijzonder 2-dimensionaal straattheater te bieden, waarin het zélf een hoofdrol in mee kan spelen.

Schuttingpraat.nl
De interactieve on- en offline marketingcampagne waarin theater en humor de boventoon zullen voeren is bedacht en gerealiseerd door Di-visie, corporate identity & branding.
Via interactie wordt het publiek in staat gesteld om via de website het beeld te beïnvloeden en daardoor de schutting zelf te veranderen. Dit unieke 2-dimensionale straattheater is een eerste actieve kennismaking van het publiek met Schouwburg Cuijk nieuwe stijl.

Hoe werkt het?
Via social media en offline publicaties wordt elke 2 á 3 weken bekend gemaakt dat er een nieuwe 'Schouwburger’ op het doek en op de website schuttingpraat.nl staat opgesteld. De beschrijving van de persoon, de wijze van fotografie en de plaats in de rij, zijn bepalend voor de reacties van het publiek. Op de website kan via een geautomatiseerd systeem een tekstballon bij de persoon worden ingevuld en vervolgens na autorisatie via Facebook worden gedeeld. De tekst die het meest pakkend is qua humor en interactiviteit met het publiek zal uiteindelijk op de schutting worden bijgeplakt. Deze maandelijkse cyclus zorgt voor een groeiende rij wachtenden op de schutting in het centrum van Cuijk. Het publiek maakt elke maand kans om door middel van het actief inzenden van teksten op de website, vrijkaartjes te bemachtigen voor het nieuwe theater van Cuijk.

Idee, ontwerp en realisatie: Di-visie, corporate identity & branding
Met dank aan: Di-visie, corporate identity & branding, Cybox - internet communicatie, Berry Poelen - Fotografie Hagemann, Aben Reclame - drukwerk bouwzeil en aanvullende stickers, Betsie's kledingverhuur. Deze bedrijven werken gedurende de looptijd belangeloos mee aan de voortgang van het project.
Selectie van de schouwburgers in de rij: een externe denktank in samenwerking met Schouwburg Cuijk .

Het resultaat van deze unieke samenwerking is (vanaf vrijdag 16 mei) te zien op de schutting aan de voorzijde van de schouwburg in het centrum van Cuijk en online op www.schuttingpraat.nl

Website: schuttingpraat.nl
Facebook: schuttingpraat
Twitter: @schuttingpraat