Deel dit artikel ‹ Terug

Openheid en transparantie; Open brief van de Burgemeester van Boxmeer

Geplaatst op: dinsdag 13 september 2011

De gemeente Boxmeer heeft recent anonieme brieven ontvangen. Deze zijn ondermeer ook gezonden aan politieke partijen en pers.
Het is lastig, zo niet onmogelijk, om te reageren op anonieme brieven. De briefschrijvers willen kennelijk een aantal zaken onder de aandacht brengen, maar door dit anoniem te doen hebben degenen tot wie de schrijvers zich richten geen mogelijkheid om een nadere toelichting te vragen of om toe te lichten waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt of handelingen zijn verricht.

Het gemeentebestuur van Boxmeer hecht er juist aan om open en transparant te communiceren. Dat houdt tevens in dat het gemeentebestuur ook open staat voor eventuele kritiek en dat die dus ook gehoord moet worden. Het raadspresidium en het college willen benadrukken dat het mogelijk is om u met uw bezwaren en klachten tot het gemeentebestuur te richten.

De anonieme briefschrijvers worden uitgenodigd hun grieven nader toe te lichten. Dit uiteraard in de eerste plaats door ondertekening van de brief, maar indien daarvoor redenen aanwezig zijn kan dit ook in een beschermde omgeving. Intern kan dit bij de inmiddels aangewezen en bekende vertrouwenspersoon. Voor ieder ander bestaat de mogelijkheid om met mij persoonlijk in contact te treden en in een vertrouwelijk gesprek daar nader op in gaan. Desgewenst kan ook aan de raadsgriffier kenbaar worden gemaakt dat aanwijzing van een extern vertrouwenspersoon met de nodige waarborgen gewenst is. Daar zal dan actie op worden ondernomen, waarbij in elk geval de persoonlijke integriteit wordt gegarandeerd.

U kunt aldus meer bereiken dan zaken anoniem aan het papier toe te vertrouwen.

De burgemeester van Boxmeer,
K.W.Th. van Soest