Deel dit artikel ‹ Terug

Uitvoerings- en informatieteam controleert op fraude en overlast

Geplaatst op: donderdag 8 december 2016


Cuijk, 7 december 2016 – In de Cuijkse wijken Heeswijkse Kampen, De Valuwe, Padbroek en Centrum, en op het Industrieterrein De Beijerd en ’t Riet, hebben controleurs van verschillende overheidsinstanties vandaag controles uitgevoerd. Samengevoegd in het zogenaamde Uitvoerings- en informatieteam (UIT!), bezochten medewerkers van de gemeente Cuijk, Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen UWV, de Sociale Verzekeringsbank, de Politie, GGZ Oost Brabant en verslavingsinstelling Novadic-Kentron diverse bedrijfspanden en woningen. De controle-dag bleek succesvol: er zijn concrete resultaten geboekt en de deelnemende partners zijn als één overheid zichtbaar geweest voor de inwoners.

Gezamenlijke aanpak
De controle van vandaag vond plaats naar aanleiding van het project PROF (Professionele Reactie op Overlast en Fraude). Dit is een wijkgerichte aanpak die de gemeente Cuijk in 2014 en 2015 eerder heeft toegepast. Het PROF-interventieteam UIT! heeft in het verleden onder andere adresbezoeken afgelegd, themadagen georganiseerd en grote zichtbare integrale controledagen gehouden. Deze integrale acties hebben positieve resultaten opgeleverd en de aanpak is als zeer efficiënt en effectief ervaren door alle betrokken partners. De behoefte aan een multidisciplinaire aanpak heeft geleid tot het opzetten van het Uitvoerings- en informatieteam. Hoewel dit UIT! in de gemeente Cuijk officieel pas per 1 februari 2017 operationeel wordt, is de gezamenlijke aanpak bij deze controle (in beperkte samenstelling) al wel vast toegepast. De belangrijkste doelstellingen van deze aanpak zijn:

Het verbeteren van de gemeentelijke Basisregistratie Persoonsgegevens.
Het samen met verschillende (overheids-)instanties oppakken van signalen die te maken hebben met uitkeringen, (gemeentelijke) belastingen, woonfraude, fiscale fraude en toeslagfraude, via een breed samengesteld interventieteam.
Het binnen een jaar opnieuw organiseren van een actie-/controle-dag, om zo de positieve resultaten van voorgaande acties een goed vervolg te geven.

Eén overheid
Een belangrijke doelstelling van de controle-dag was het fysiek laten zien van een integraal en gezamenlijk optredende overheid; één georganiseerde overheid, die op een transparante wijze en consequent optreedt tegen overlast en fraude, maar tegelijkertijd ook zorg en (crisis)hulp biedt waar dat nodig en mogelijk is. Eén overheid die integraal samenwerkt met andere instanties, die zichtbaar is, duidelijke grenzen stelt en handhaaft in alle delen van de gemeente.

Controlepunten
De medewerkers van de verschillende deelnemende instanties controleerden en handhaafden tijdens deze controle-dag in de genoemde gebieden (en bij vooraf bepaalde adressen) op onder andere de volgende zaken;

- Zijn er bouwvergunningen verleend voor de aanbouw bij/verbouw van panden en woningen?
- Is er misschien sprake van (illegale) kamerverhuur of bewoning?
- Worden de regels van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente nageleefd?
- Zijn de personen die op een bepaald adres wonen ook daadwerkelijk op dat adres ingeschreven in de Basisregistratie Persoonsgegevens?
- Is er (na adrescontrole en op basis van analyse en signalen) sprake van uitkeringsfraude, van een schuld of betalingsachterstand aan de gemeente, van sociale zekerheidsfraude of andere misstanden?
- Is er sprake van een zorgelijke situatie, zoals verslavingsproblematiek of andere geestelijke gezondheidsproblemen?

Resultaten
In totaal zijn tijdens deze controle-dag door de verschillende partners gezamenlijk 78 adressen gecontroleerd (59 woningen en 19 bedrijven):
Medewerkers van de gemeente hebben 38 controles uitgevoerd in het kader van de Wet Basisregistratie Personen (BRP). Daarvan bleek in 17 gevallen alles in orde, bij 12 adressen is nader onderzoek nodig en in 9 gevallen is bewoners gemaand zich direct in te schrijven bij de gemeente.
Samen met de politie hebben medewerkers van de gemeente op het bedrijventerrein De Beijerd en ’t Riet 19 bedrijven gecontroleerd op mogelijke “bedrijfsactiviteiten in strijd met het geldende bestemmingsplan”. Bij één van de 19 gecontroleerde bedrijven liep al een handhavingstraject; bij een tweede gecontroleerd bedrijf wordt zo’n traject nu opgestart.
Medewerkers van het gemeentelijk team Werk, Inkomen en Zorg hebben 6 huisbezoeken afgelegd. In één geval kon de betreffende bewoner worden doorverwezen naar de schuldhulpverlening.
Ook medewerkers van Novadic-Kentron en GGZ Oost Brabant waren deze dag beschikbaar en hebben - op verzoek enkele partners - een paar adressen bezocht. Voor de bewoner(s) van twee bezochte adressen wordt nu een zorgtraject opgestart.
Het UWV heeft 6 adressen bezocht, waarbij 3 keer is geconstateerd dat er ten onrechte een uitkering werd verstrekt.
De SVB geen bijzonderheden geconstateerd.
Naast het feit dat de controle-dag voor verschillende deelnemende partners resultaten heeft opgeleverd, heeft een aantal inwoners ook andere signalen doorgegeven, zoals de overlast, losliggende stoeptegels en het niet op de juiste manier aanbieden van afval. Ook deze signalen worden opgepakt.

Interventieteam
Het Uitvoerings- en informatieteam UIT! heeft als doel - in samenwerking met andere overheidsinstanties – het signaleren en aanpakken van leefbaarheids- en veiligheidsproblematieken in de gemeente Cuijk. Door het integrale karakter van het UIT! komt alle informatie bij elkaar en is het mogelijk om integraal op te treden door middel van een interventie. Dit moet leiden tot grotere bewustwording en alertheid, urgentiebesef, betere samenwerking, betere informatiepositie en uiteindelijk een betere en gestructureerde aanpak van leefbaarheids- en veiligheidsproblematieken binnen de gemeente Cuijk. 

www.cuijk.nl