Deel dit artikel ‹ Terug

Rijk betaalt mee aan elektrificatie Maaslijn

Geplaatst op: woensdag 2 juli 2014


Staatssecretaris Wilma Mansveld trekt € 30,25 miljoen uit voor de elektrificatie van de Maaslijn, de spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen. Ook neemt het Rijk de extra kosten (€ 31,2 miljoen) voor beheer en onderhoud van het gehele spoor voor haar rekening. Hiermee zijn de financiën voor de bovenleiding nagenoeg rond.

Openbaar vervoergedeputeerde Ruud van Heugten en CDA-Statenlid Noud van Vught zijn heel blij met de toezegging. “Zonder dit geld konden de plannen van de Maaslijn tot 2031 in de ijskast.” De totale kosten voor de elektrificatie zijn ongeveer €99 miljoen. Deze elektrificatie maakt onderdeel uit van een totale investering van ongeveer € 175 miljoen in de Maaslijn. Samen met het Rijk, de provincies Limburg en Gelderland en de Stadsregio Arnhem Nijmegen wordt dit project gerealiseerd.
De Provincie Noord-Brabant is voornemens ruim €17 miljoen in de bovenleiding te steken. Dit voornemen zal waarschijnlijk op veel draagvlak kunnen rekenen in Provinciale Staten. De rest van het bedrag moet worden betaald door de andere regio’s.

CDA-er Noud van Vught heeft in Provinciale Staten van Brabant herhaaldelijk aandacht gevraagd voor de Maaslijn. Recent vroeg hij het College van Gedeputeerde Staten om de Maaslijn-lobby richting het Rijk te ondersteunen. Alle lokale CDA-afdelingen die langs de Maaslijn liggen, benadrukten immers het belang daarvan. Deze lobby blijkt nu dus haar vruchten af te werpen.

CDA-gedeputeerde Ruud van Heugten en Noud van Vught: “Met een elektrische Maaslijn krijgt de reiziger meer en snellere verbindingen. Naast een bovenleiding wordt o.a. ook in structurele verbeteringen bij Cuijk geïnvesteerd. Het komt nu nog met enige regelmaat voor dat station Cuijk door de trein wordt overgeslagen omdat deze overvol is. De Maaslijn is de drukst bereden regionale spoorlijn van Nederland. De Maaslijn heeft bewezen een voor de regio essentiële verbinding te zijn die ook en vooral in de context van de arbeidsmarktontwikkeling, zorgmogelijkheden en studiekeuzemogelijkheden van onschatbare waarde is voor de regio.

Vaak is de trein nu genoodzaakt, vanwege de beperkte capaciteit, om reizigers achter te laten op het perron. Elektrificatie zal deze ronduit onwenselijke situatie structureel oplossen. Ook de kansen tot aanhaking aan prestigieuze projecten als Greenport Venlo, Brainport Eindhoven en Healthvalley Nijmegen-Arnhem wordt voor het Land van Cuijk en Noord-Limburg significant versterkt wanneer de Maaslijn up tot date is volgens de maatstaven van de 21e eeuw. Volgens gedeputeerde Ruud van Heugten is het meer dan dat. “Elektrificatie maakt het niet enkel mogelijk om meer treinstellen in te zetten, maar biedt ook in het oog springende voordelen op gebied van reizigerscomfort, milieubelasting en geluidsoverlast. Elektrificatie werkt sneller en zal zich op termijn, vanwege de besparing op dieselverbruik, duurzaam terugverdienen.” De bovenleiding moet in 2020 gereed zijn.

De CDA fractie van de gemeente Boxmeer heeft de afgelopen maanden meerder malen een vergadering bijgewoond waarbij werd besproken op welke wijze de verschillende overheden benaderd zouden kunnen worden om genoemd resultaat te bereiken.
Ook in het coalitieakkoord van het bestuur van de gemeente Boxmeer is bepleit om druk te blijven uitoefenen op het proces om de benodigde gelden beschikbaar te krijgen voor de elektrificatie van de Maaslijn.
De CDA fractie van de gemeente Boxmeer is trots op het resultaat dat nu op tafel ligt.