Deel dit artikel ‹ Terug

Bijzondere theatermaker de volgende in de rij op Schouwburg schutting

Geplaatst op: vrijdag 6 juni 2014


De unieke campagne Schuttingpraat.nl is enthousiast ontvangen door het publiek. Het tafereel op de bouwschutting van de Cuijkse schouwburg werd geopend met een foto van warme bakker Harrie-Jan Loeffen met zijn armen vol brood. Maar liefst 160 inzendingen voor een pakkende tekstballon kwamen via de site schuttingpraat.nl binnen. Daar uit werd Nico Keijzers als winnaar gekozen. Zijn tekst: “ik mik op een goei pletske” zal op de wand terechtkomen.

De volgende wachtende in de rij is zelf een zeer bekend theatermaker. Niet op het toneel, maar wel langs de lijn van het voetbalveld en op televisie: Hans Kraay jr., tv-presentator en de afgelopen twee seizoenen trainer van JVC Cuijk.

Cuijk op de kaart
Kraay jr. heeft met al zijn enthousiasme, zijn prestaties met JVC en zijn televisieoptredens Cuijk landelijk op de kaart gezet. De bekerwedstrijd van JVC tegen eredivisionist PEC Zwolle is daarvan een perfect voorbeeld. Het was een weergaloos schouwspel. De vrolijke colonne van Cuijkse supporters die massaal naar Zwolle afreisden was al een theater op zich. Hans moedigde op zijn karakteristieke fanatieke wijze ‘zijn’ Cuijkse JVC aan. Sterker nog: er wordt in de voetbalwereld nog steeds gesproken over het sportieve Cuijkse feest dat de JVC-supporters er die avond van hebben gemaakt.

Kraay jr, die tijdens zijn afscheid bij JVC werd onderscheiden met de Cuijkse stier, zullen we de komende tijd veel op TV gaan zien. Aan hem de taak om Louis van Gaal stevig aan te sporen tijdens interviews en beschouwingen rondom de prestaties van het Nederlands elftal tijdens het WK in Brazilië. Theater gaat het zeker worden. Hans Kraay jr. komt zodoende op de schutting, want theater daar houdt Cuijk van.

Theatrale schuttingwand
De schutting, bedoeld om de bouwput af te schermen, is vanaf mei 2014 tot (naar verwachting) najaar 2015 bekleed met een enorm zeildoek van 40 meter lang. De schutting maakt onderdeel uit van de campagne Schuttingpraat.nl. De afbeelding op het zeildoek is een weergave van een theatrale schuttingwand met een rode loper, die leidt naar een fictieve entree.

Op het doek zal langzaam maar zeker een groeiende wachtrij van personen ontstaan. Maandelijks wordt een (publiek) persoon uit het Land van Cuijk & Maasduinen of iemand die Cuijk landelijk op de kaart zet op het doek toegevoegd. Het publiek wordt uitgedaagd een tekstballon in te zenden via de website schuttingpraat.nl. De ingezonden tekstballonnen van het publiek zijn zichtbaar op de website. De beste tekstballon wordt geselecteerd op humor, relevantie met de personages onderling en de schouwburg zelf en beloond met vrijkaartjes voor het nieuwe theaterseizoen 2015/2016. De winnende tekst wordt bij de persoon op het doek geplaatst.

Het totale doek vormt op die manier aan het einde van de bouwperiode een commedia dell‘arte van (bekende) regionale personen die 'in de rij staan' voor Schouwburg Cuijk, en met elkaar en over de schouwburg 'praten' door middel van tekstballonnen.

Het doel van de campagne 'Schouwburg Cuijk, het wachten meer dan waard' is om het publiek tijdens de bouwperiode een bijzonder 2-dimensionaal straattheater te bieden, waarin het zélf een hoofdrol in mee kan spelen.

Ga naar Schuttingpraat.nl