Deel dit artikel ‹ Terug

Schouwburg Cuijk maakt theater op bouwschutting

Geplaatst op: woensdag 14 mei 2014


Voor de bouwschutting die geplaatst is aan de voorzijde van Schouwburg Cuijk aan de Grotestraat is een bijzondere interactieve campagne bedacht. De schutting, bedoeld om de bouwput af te schermen, wordt vanaf 16 mei 2014 tot (naar verwachting) najaar 2015 bekleed met een enorm zeildoek van 40 meter lang. De afbeelding op het zeildoek is een weergave van een theatrale schuttingwand met een rode loper, die leidt naar een fictieve entree.

Publiek speelt hoofdrol
Op het doek zal langzaam maar zeker een groeiende wachtrij van personen ontstaan. Maandelijks wordt een (publiek) persoon uit het Land van Cuijk & Maasduinen op het doek toegevoegd, waar van te voren online op is gereageerd door het Cuijkse publiek en haar achterban. Dat gebeurt door het inzenden van een tekstballon op de website Schuttingpraat.nl. De ingezonden tekstballonnen van het publiek worden geselecteerd op humor, relevantie met de personages onderling en de schouwburg zelf. De beste inzending wordt beloond met vrijkaartjes voor het nieuwe theaterseizoen 2015/2016, en de winnende tekst wordt geplaatst op het doek bij de desbetreffende persoon die aansluit in de rij op de schutting.

Het totale doek vormt op die manier aan het einde van de bouwperiode een commedia dell‘arte van (bekende) regionale personen die 'in de rij staan' voor Schouwburg Cuijk, en met elkaar en over de schouwburg 'praten' door middel van tekstballonnen.

Het doel van de campagne 'Schouwburg Cuijk, het wachten meer dan waard' is om het publiek tijdens de bouwperiode een bijzonder 2-dimensionaal straattheater te bieden, waarin het zélf de hoofdrol kan spelen. Tegelijkertijd is de opening van de vernieuwde schouwburg 'het wachten meer dan waard'.

Startsein: vr 16 mei

Het startsein van deze unieke campagne is op vrijdag 16 mei 2014, met het plaatsen van het doek; aansluitend gaat op zaterdag 17 mei de website www.schuttingpraat.nl online.

Schuttingpraat.nl
De interactieve on- en offline marketingcampagne waarin theater en humor de boventoon zullen voeren is bedacht en gerealiseerd door Di-visie, corporate identity & branding.
Via interactie wordt het publiek in staat gesteld om via de website het beeld te beïnvloeden en daardoor de schutting zelf te veranderen. Dit unieke 2-dimensionale straattheater is een eerste actieve kennismaking van het publiek met Schouwburg Cuijk nieuwe stijl.

Hoe werkt het?
Via social media en offline publicaties wordt elke 2 á 3 weken bekend gemaakt dat er een nieuwe 'Schouwburger’ op de website schuttingpraat.nl staat opgesteld. De beschrijving van de persoon, de wijze van fotografie en de plaats in de rij, zijn bepalend voor de reacties van het publiek. Op de website kan via een geautomatiseerd systeem een tekstballon bij de persoon worden ingevuld en vervolgens na autorisatie via Facebook worden gedeeld. De tekst die het meest pakkend is qua humor en interactiviteit met het publiek zal uiteindelijk - samen met de beeltenis van de persoon - op de schutting worden 'bijgeplakt'. Deze maandelijkse cyclus zorgt voor een groeiende rij wachtenden op de schutting in het centrum van Cuijk. Het publiek maakt elke maand kans om door middel van het actief inzenden van teksten op de website, vrijkaartjes te bemachtigen voor het nieuwe theater van Cuijk.

Idee, ontwerp en realisatie: Di-visie, corporate identity & branding
Met dank aan: Di-visie, corporate identity & branding, Cybox internet & communicatie, Berry Poelen - Fotografie Hagemann, Aben Reclame - drukwerk bouwzeil en aanvullende stickers, Betsie's kledingverhuur. Deze bedrijven werken gedurende de looptijd belangeloos mee aan de voortgang van het project.
Selectie van de schouwburgers in de rij: een externe denktank in samenwerking met Schouwburg Cuijk .

Het resultaat van deze unieke samenwerking is vanaf vrijdag 16 mei te zien op de schutting aan de voorzijde van de schouwburg in het centrum van Cuijk en vanaf zaterdag 17 mei online op www.schuttingpraat.nl