Deel dit artikel ‹ Terug

Mobiliteit voor iedereen; Land van Cuijk, een bereikbare regio

Geplaatst op: maandag 17 februari 2014


Drie pilots zorgen voor een bereikbare regio
Afgelopen week heeft de projectgroep Mobiliteit in het Land van Cuijk, met daarin vertegenwoordigers van GebiedsGerichte Aanpak Verkeer en vervoer Noord-oost Brabant, samen met de provincie Noord-Brabant en de Gemeenschappelijke Regeling Kleinschalig Collectief Vervoer Noordoost-Brabant GR-KCV (Regiotaxi) een akkoord gegeven op de uitwerkingsplannen van de drie pilotprojecten.
Drie innovatieve mobiliteitsprojecten in het Land van Cuijk gaan een aantal nieuwe oplossingen bieden waarmee men de mobiliteit en de leefbaarheid in het Land van Cuijk wil verbeteren. De inzet is: nu zorgdragen voor mobiliteit voor iedereen, zodat ook in de toekomst er sprake is van een goed bereikbaar gebied. Een gebied waar mensen goed en gemakkelijk kunnen reizen naar verschillende bestemmingen, zoals een ziekenhuis of winkelgebied. Het personenvervoer staat door o.a. demografische veranderingen, krimp en bezuinigingen onder druk. Vanuit een eerdere inventarisatie door adviesbureau Zet kwam aan het licht dat de inwoners uit het land van Cuijk steeds moeizamer op de gewenste bestemming komen. Om verschillende redenen; er rijden minder bussen, de bus komt niet of minder vaak in het dorp, mensen zijn niet bekend of vertrouwd met het reizen met het openbaar vervoer, sommige bestemmingen zijn niet of moeilijk te bereiken. Door een lage mobiliteit neemt de leefbaarheid in het gebied af.
Lokale partners, vervoerders, dorpsinitiatieven werken begeleid door adviesbureau Zet in de pilots samen aan duurzaam en betaalbaar vervoer in het Land van Cuijk. De oplossingen sluiten aan bij de mogelijkheden van het gebied en worden gedragen door de mensen die er wonen en werken.
De pilots worden gemonitord; na een jaar worden de resultaten en effecten geëvalueerd. De voorbeelden en ervaringen worden t.z.t. gepresenteerd.

Mobiliteit is een belangrijke voorwaarde voor leefbaarheid
Pilot 1. Een vervoersvoorziening voor Vianen
In Vianen is al langere tijd geen openbaar vervoer in het dorp. Door de toenemende vergrijzing en het terugtrekken van voorzieningen neemt de vervoersbehoefte toe. De dorpsraad realiseert dit jaar samen met een groep actieve bewoners een goed informatiesysteem waarin alle vervoersmogelijkheden inzichtelijk worden gemaakt. Ook zorgt dit systeem voor het bij elkaar brengen van vraag en aanbod om met elkaar mee te rijden en daarnaast wordt gewerkt aan een vrijwillige vervoersvoorziening waarmee iedereen vervoerd kan worden naar een veelvoorkomende eindbestemming zoals het station Cuijk, de markt, bushalte.

Informatie en hulp opent de deur bij het reizen
Pilot 2. Mobiliteitsconsulent St Hubert
In de kern Sint Hubert zijn busverbindingen naar omliggende plaatsen en voorzieningen zoals een station. Uit de inventarisatie (eerste helft 2013) blijkt dat veel mensen maken geen gebruik van het openbaar vervoer door onbekendheid met het gebruik en de mogelijkheden of omdat ze zelf auto rijden of met iemand mee kunnen rijden. Misschien is dat op dit moment nog geen probleem, maar dat kan snel veranderen. Bijvoorbeeld doordat het vanwege gezondheidsredenen niet meer mogelijk is om auto te rijden. Of omdat de tweede auto de deur uit gaat vanwege de kosten. Bewoners van St.Hubert gaan samen met Zet en Radius een vervoersadviespunt realiseren waar een (vrijwillige) mobiliteitsconsulent mensen uit st. Hubert helpt met vragen over het openbaar vervoer.

Veelvoorkomende bestemmingen samen bereikbaar en betaalbaar maken
Pilot 3. Bereikbaar Maasziekenhuis Beugen-Boxmeer
Dagelijks gaan veel inwoners van het Land van Cuijk naar het ziekenhuis en terug; als patiënt, als bezoeker, als personeel, straks wellicht ook ROC-leerlingen. Veel (regio)taxi’s en bussen rijden af en aan. Dit veroorzaakt pieken bij de hoofdingang, die vervelend zijn voorvervoerders, het Maasziekenhuis en reizigers. Een betere spreiding is voor iedereen wenselijk. .
Mensen die met het OV naar het ziekenhuis reizen, zijn daar over het algemeen tevreden over. Veel mensen zijn echter onbekend met de mogelijkheden van het OV. In het ziekenhuis is deze informatie niet gebundeld beschikbaar. In de pilot wordt gewerkt aan een nieuwe informatievoorziening vanuit het ziekenhuis.
Er wordt gewerkt aan een verbeterde doorstroming bij de hoofdingang en verkorting van de wachttijden voor vertrek.
De bereikbaarheid van het ziekenhuis, soms zelfs van deur tot deur, kan aanmerkelijk vergroten als er de verschillende vervoerders naar het ziekenhuis meer samenwerken. Uniek als commerciële en vrijwillige vervoersdiensten dit samen oppakken.
Veel mensen komen met de auto. Uit onderzoek blijkt dat de helft van de mensen bereid is om met het OV te reizen, mits aan enkele voorwaarden wordt voldaan.. Denk daarbij aan de kosten van het OV, de zekerheid dat de bus/Regiotaxi daadwerkelijk komt, en de afstand van de halte naar de hoofdingang. Met slimme oplossingen zorgt de pilot ervoor dat de vervoerder(s), het ziekenhuis, de regiotaxi samen slimme oplossingen ontwikkelen die kansen biedt voor kostenreductie van de (regio)taxi.

Nu ook geschikt voor uw dorp of wijk!
Door wijzigingen in de (buurt)busroutes en de nieuwe concessie die eind van dit jaar ingaat, is de tijd nu rijp voor gemeenten en bewoners van Brabant direct aan de slag te gaan met het ontwikkelen en realiseren van eigen mobiliteitsoplossingen. Daarom heeft de projectgroep besloten de resultaten van dit project direct beschikbaar te stellen. Dit betekent dat gemeenten en/of dorps- en wijkraden gebruik kunnen maken van deze methodiek door contact op te nemen met adviesbureau Zet of met de Provincie Noord Brabant. Zo kunnen zij een eigen inventarisatie laten maken met daaruit volgend een plan van aanpak voor het realiseren van een nieuwe mobiliteitsoplossing die past bij de lokale situatie. Hierbij kunnen ze mogelijk gebruikmaken van de subsidie Kleinschalige mobiliteitsoplossingen van de Provincie Noord-Brabant. Zet ondersteunt initiatieven om mobiliteitsoplossingen te realiseren en bij het aanvragen van de subsidie op basis van een plan van aanpak en business case.