Deel dit artikel ‹ Terug

Leerling Merletcollege wint hoofdprijs in alcoholcampagne

Geplaatst op: maandag 2 december 2013


Vrijdag 29 november reikte de Cuijkse burgemeester Hillenaar de hoofdprijs uit van de 'Wat kies jij?'-zomercampagne. Tijdens de campagne gingen Brabantse jongeren in gesprek over het maken van eigen keuzes in het wel of niet drinken van alcohol. De hoofdprijs, een trendy transportfiets, werd gewonnen door Joris Claus, leerling van het Merletcollege in Cuijk. Tijdens deze uitreiking was er ook aandacht voor de landelijke campagne over de leeftijdsverhoging. Per 1 januari 2014 gaat namelijk de leeftijdsgrens voor verkoop van alcohol van 16 naar 18 jaar.

Zomercampagne 'Wat kies jij?'
Think before you drink - logoAfgelopen zomer was het promoteam op 26 verschillende festivals en zomerevenementen in Noord-Brabant aanwezig met de actie “Wat kies jij?”. Watermeisjes deelden tijdens evenementen water uit met de boodschap: "Als je alcohol drinkt, wissel het af met water of frisdrank". Acteurs confronteerden jongeren met de keuze nuchter blijven of dronken worden. Een promoteam van jongeren ging op stap met een groot bord en daagde andere jongeren daarmee uit hun keuze voor wel of niet alcohol drinken duidelijk te maken. Van deze keuze maakten we een foto die de jongeren terug kunnen vinden via een speciale Facebook-pagina. Daarnaast deelde het team gadgets uit, die aanleiding geven om met jongeren in gesprek te gaan over hun alcoholgebruik. Jongeren ontvingen kraskaarten, waarmee prijzen te winnen waren, met als hoofdprijs de stoere transportfiets.
Think Before You Drink

De ‘Wat kies jij?’-zomercampagne is één van manieren waarop het regionale alcoholmatigingsproject Think before you drink de strijd aangaat tegen te jong, te vaak en te veel alcohol drinken door jongeren. Binnen dit project werken gemeenten, Novadic-Kentron, GGD, horeca, politie, bureau HALT en vele andere samenwerkingsorganisaties in de regio nauw samen. Meer informatie is te vinden op de website van Think before you drink.