Deel dit artikel ‹ Terug

Summmertime in hartje Gennep

Geplaatst op: maandag 9 juni 2008


Op de Markt in hartje Gennep zal het vanaf 21 juni tot en met 30 augustus elke zaterdag bruisen. De sfeervolle Markt in Gennep moet optimaler tot zijn recht komen. Gennep kan veel levendiger worden, zo luidde het uitgangspunt eind vorig jaar. Samen met de horeca en Cultureel Podium Roepaen hebben we nu op elf opeenvolgende zaterdagen plus zondag 24 augustus zo’n 170 artiesten gecontracteerd verdeeld over zo’n 25 groepen. Er zit voor elk wat wils bij: rock ‘n roll, klassiek, koorzang, nederpop, egerländer, kindertheater, klassiek, disco, hrdrock, show, flamenco, volksdans enz. het hoofdprogramma start telkens om 14.00 uur, behalve op 24 augustus. Er is op gemikt om allerlei verrassende elementen rond het hoofdprogramma te draperen. In de buurt van de hoek Brugstraat-Zandstraat staan elke zaterdag enkele kleine kinderattracties (springkussen voor kids tot 4 jaar, draai-of zweefmolen, minicars, suikerspin).

Na de plechtige opening door de portefeuillehouder Ad Houtepen op 21 juni, Movitep uit Nicaragua (muziek + dans) en Zuutjes-èn (schlagers), krijgt elk jong gezin een gratis menubon voor twee basisschoolkinderen van Restaurant Hong Kong.
Zaterdag 28 juni is het zingen geblazen: pop en klassiek door totaal verschillende koren uit Gennep en elders (pop en klassiek, mannenkoren en gemengd).
Zaterdag 5 juli staat Egerlaender-muziek (Bergklanken) centraal afgewisseld met enkele charmante zangeressen (Chansanettis).
Op 12 juli geldt, dat na het muziektheater van Kleintje Kaf en het tekenen/schilderen o.l.v. Xpressief elk kind van 4-9 jaar een gratis menubon krijgt uitgereikt van Kwalitaria.
Zaterdag 19 juli staat rock’n roll uit de jaren ’50-’80 door William Smulders met saxofonist in de focus. Daarna is het vrij baan voor toetsenist Jos Siebenheller.
Zaterdag 26 juli is het Midden-Oosten aan de beurt met in dit geval Koerdische muziek en dans (Koma Eufraat) plus optreden van buikdanseres Derya. Het slot blijft nog even een verrassing.
De tweede dag van augustus, 2 augustus dus, is gevuld met rock uit de sixties en seventies van 66Amazon met jazzpianist Ted Noij als toetje.
Dan op 9 augustus is de USA aan zet in het kader van het Limburg Festival met een verrassend jongleer-werk van de Chipolatas en een vijf man sterke breakdancegroep. Toon de Kroon pakt daarna ongetwijfeld zijn doedelzak, trompet en/of accordeon ter hand.
Nederpop staat voor 16 augustus geprogrammeerd met de band Oud Zeer, die veel eigen lNederlandstalige) liedjes ten gehore brengt. Ernst Lamers gaat daarna spontaan achter de piano of het accordeon zitten.
De Gennepse modebranche is gevraagd om op 23 augustus een modeshow te organiseren rondom de bolero’s en flamenco’s van Tiempo Rubato met Duo Loco als swingende uitsmijter.
Op zondag 24 augustus kunnen hardrockers hun hart ophalen aan de klanken van de band Roadlash (vanaf 16.00 uur),.
Op de slotdag, 30 augustus, na de jeugddisco met playback en karaoke voor 10-12-jarigen krijgen kinderen van die leeftijd eveneens gratis frites met kroket of frikandel van Kwalitaria.
In het oude stadhuis komt een expositie van schilderijen van leerlingen van Mirso Bajramovic en ook de eeuwenoude hervormde kerk staat open voor bezichtiging Mogelijk komt er zelfs een fotoexpositie in die oude kerk. Uiteraard is de keramiekexpositie in de bieb (open tot 14.30 uur) of de reguliere expositie in Museum Petershuis te bezoeken.

Kortom: een zaterdags bezoek aan Summmertime in Gennep (Noord-Limburg) is beslist de moeite waard en is goed te combineren met een stadswandeling, Happen & Trappen of een tocht met de fietspendelboot. Met jonge kinderen is zo’n bezoek vooral aan te bevelen op 12 juli en 30 augustus.

De gemeente, Rabobank en de Gennepse middenstand hebben weer eens eendrachtig en diep in de buidel getast. Daardoor is dit aantrekkelijke programma gratis toegankelijk voor eenieder. Binnenkort worden de flyers en raambiljetten uitgedeeld. Die flyers worden niet alleen in Gennep verspreid, maar ook op bungalowparken en campings in de buurt om zoveel mogelijk publiek te trekken.