Let’s go bananas

Column door Eefke Peeters
donderdag 7 oktober 2021


Ik weet het; vandaag is het niet wereldwijde Bananendag, dat is pas in april. Er zijn zelfs delen van de wereld waar men Bananendag werkelijk viert door verkleed als banaan gek te doen en bananen te eten uiteraard. Ik ben een groot voorstander van het invoeren van deze dag in Nederland. Waarom? Nou bananen zijn gewoon fantastisch.
Bij deze zes dingen die je kunt doen met een banaan!
Ho, wacht. Een banaan eet je op. Ik bedoel wat je kunt doen met een bananenschil. Zes dingen? Werkelijk waar.  Zes nuttige dingen.

Let’s go;

1) Insectenvanger. Hier kwam ik eigenlijk per ongeluk achter toen ik een bananenschil in zo’n plastic cherrytomatenbekertje had gedaan. We hadden in de keuken afgelopen zomer echt last van fruitvliegjes maar op dat moment waren alle vliegjes feest aan het vieren in die bananenschil!
2) Plantenvoedsel. Mooi bruggetje naar deze nummer twee. Want zo kun je op een diervriendelijke manier de schil naar buiten brengen waar de vliegjes vrolijk wegfladderen en de bananenschil prachtig kan fungeren als compost voor je plantjes. Je kunt de schil ook weken in water en er zo een voedzaam prakje voor je binnenplanten van maken.
3) Gezichtsmasker. Bananenschil is dus super voedzaam. Door al die rijke voeding is het ook een ideaal gezichtsmasker. Je kunt deze gewoon over je gezicht smeren. Laat tien minuutjes zitten en het helpt tegen droge huid, puistjes en vermindert zelfs littekens.
4) Schoenpoetser. Je kunt de schil ook gebruiken voor jouw leren tas, bankstel of schoenen. Het voedt en houdt het leer soepel!
5) Splinterverwijderaar. Heb je een splinter? Dan kun je een stukje bananenschil op de splinter doen, laat dit anderhalf uur zitten en de splinter komt vanzelf naar boven!
6) Vleesmalsmaker. Wanneer je een schil bij je vlees in de pan of ovenschaal doet wordt het door de enzymen een stuk malser.

So let’s go bananas!
PS Oh en waar de term vandaan komt? Het is een marketingterm. Een term die gezocht werd om een directe actie beter te verwoorden. Seth Godin maakte de vergelijking door bezoekers van je winkel of website te zien als aapjes. Aapjes die bij het zien van een banaan, maar een ding willen en dat is dat ding pakken!
 
advertentie