Deel dit artikel ‹ Terug naar bedrijven

Nieuw Kindercoachpraktijk De Wensuil

Geplaatst op: donderdag 30 november 2017


Welk kind heeft er tegenwoordig geen sticker opgeplakt gekregen?
Met woorden als ADHD, dyslexie, concentratieprobleem of fysieke achterstand erop?
Miranda Wagelmans-Verberk heeft onlangs in Wanroij haar praktijk geopend voor kinderen met en zonder stickers.
‘Een diagnose kan natuurlijk ook verheldering en rust geven voor een probleem waar je misschien al jaren mee aan het stoeien was. Maar ik kijk niet naar de sticker, ik ga altijd op zoek naar de kwaliteiten en talenten van een kind. Want daar schuilt veel achter. Waarom kan een kind goed voetballen? Omdat het een goede inzet heeft en een uitstekend doorzettingsvermogen? Of kan hij of zij goed incasseren en is het een uitstekende teamplayer? Een talent zegt heel veel over het karakter van een kind!’

Ontstaan van de Wensuil

‘Ik heb SPH gedaan, maar ik was vanwege gebrek aan passend werk eerst ergens anders in gerold. Negen jaar geleden zocht men in ons dorp een gastouder en toen dacht ik; Dat is wel wat voor mij. Zo ging het balletje weer rollen. Mijn dochter had ondertussen ‘ineens’ problemen op school. Tot en met groep 3 was het een vrolijk en super sociaal kind. In groep 4 begon dit te veranderen. Ze werd boos en gefrustreerd. In het begin hadden we geen idee waardoor dit kwam. Later bleek het stickertje dyslexie op haar te passen. Ze bleek ook met een oog maar 60% te zien, geen wonder dat ze gefrustreerd was. Ik ben met haar gaan kijken wie haar kon helpen om hoe ze haar manier van leren kon ontdekken.
Ik vond een Kindercoach waar ze veel baat bij heeft gehad. Ze is een compleet niveau gestegen wat betreft de CITO toest. School heeft vaak maar 1 methode waar ze mee werken, dat werkt natuurlijk niet voor ieder kind hetzelfde. Ik ben opleidingen en cursussen gaan volgen zodat ik kinderen tools kan aanreiken om het beste uit zichzelf te halen.’

Leerondersteuning
‘Mijn dochter heeft veel baat gehad bij de Ik leer leren-methode. Voor mij een bewuste en logische keuze om me hierin te verdiepen. Ook hier kijk ik vanuit het talent. Een kind leert bij mij zijn of haar eigen talenten kennen en hoe deze het beste ingezet kunnen worden om optimaal te kunnen leren.
Deze methode is goed voor kinderen die moeite hebben met leren. Kinderen die naar de brugklas gaan en alvast willen leren wat voor hun het beste werkt. Of kinderen die in de brugklas vastlopen.
Ik geef hen dan leerondersteuning, dat is dus geen huiswerkbegeleiding, maar puur leren ontdekken hoe je leert.
Ik stel vragen als: Hou jij van schrijven en lezen? Hoe is jouw geheugen? Vergelijk jij dingen graag met wat je ziet in de natuur? Ben je nieuwsgierig? Leer je graag met muziek? Heb je weleens geprobeerd om tekst in een liedje te omschrijven?
Het kan zo verschillend werken per kind, dat is echt leuk om samen te ontdekken.
Natuurlijk kom je er dan soms achter dat een kind faalangst heeft of simpelweg niet kan plannen. De uitkomst kan verrassend zijn. De Ik leer leren-methode kan alleen of in een groepje wat natuurlijk beiden een voordeel kan hebben. Ligt ook aan wat het kind prettig vindt natuurlijk.’

Coaching
‘Ik ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt, want het is echt een mooi vak om kinderen te kunnen helpen die vastlopen. Soms is dit niet direct voelbaar of zichtbaar, maar uiteindelijk kan ik altijd sturing geven. Ik werk met mijn coaching graag op een luchtige, speelse manier. We beginnen vaak met het spel Coachee! Daarmee kun je ontdekken wat jouw levensles is. Ook het Krachtstenenspel is super interessant om te kijken wat jouw mogelijkheden zijn. Ik begrijp dat dit wellicht wat vaag klinkt, maar het zijn prachtige manieren om spelenderwijs het kind bewust te maken van zijn levensles en welke kwaliteiten en talenten hij/zij heeft om zijn wens te laten uitkomen! En ook hier geldt wederom; we kijken verder dan het probleem!’

Voor wie?
‘Voor kinderen die op school vastlopen. Omdat er alleen maar een probleem gezien wordt.
Voor kinderen die rouwverwerking nodig hebben, niet lekker in hun vel zitten, met de diagnose ADHD of dyslexie bijvoorbeeld waarvan de ouders even niet meer verder komen. We gaan dan samen doelen bepalen. Het doel van de ouders, maar zeker ook van het kind. Dat is namelijk meestal niet hetzelfde. Ouders willen bijvoorbeeld graag een gedragsverandering zien of betere prestaties op school. Kinderen willen graag weten hoe ze moeten omgaan met kritiek en hoe ze vriendjes moeten maken. Natuurlijk komt het resultaat vaak beiden doelen ten goede, maar de benadering is dan wel compleet anders.
Ik ga aan de slag met het doel van het kind, want ik ben niet voor niets kindercoach geworden!’

www.dewensuil.nl