Dit evenement is al geweest! Terug naar overzicht

Mattheüspassie St. Martinuskerk Gennep

Het is Passions-tijd en ook het Bach Collegium Rhenanum draagt al meerdere jaren zijn steentje – maar dan in Duitsland - bij in de glorierijke traditie in Nederland om als het even kan in die Passietijd een Mattheüs- of Johannespassion van Bach of van een andere belangrijke componist ten gehore te brengen.


Niet zomaar, het is ontstaan uit het besef, dat Bach's composities de kroon vormen op de westeuropese muziek tot Mozart minstens. Het is altijd weer een feest om deze werken uit te voeren én om ze te horen en te beleven. Waarom in Gennep? De Mattheüs-Passie vraagt om drie koren, waarvan één jongenskoor voor de als Cantus Firmus gezongen koraalmelodieen in het openingskoor en het slotkoor van het eerste deel. De twee andere koren vormen de peilers van het geheel tweekorig gedachte meesterwerk, waar twee koren en twee orkesten, elk met een eigen karakter en opgave in het muzikale bouwwerk, de hoofdrol spelen. Wie zich afvraagt, waarom Bach nooit een opera schreef: welnu, de muzikale dramatiek komt volledig tot zijn recht in wat Bach schrijft voor het samen- en tegenspel van deze twee orkesten en koren. Als muziek ergens voor zich spreekt en haarfijn verhaal, gebeurtenissen, emoties, handelingen en wezenlijke ontwikkelingen in de gebeurtenissen muzikaal weergeeft, dan is het in Bach's Passionen.


Dus in Gennep, omdat het mooie, sfeervolle interieur van de St. Vitus in Hochelten – de thuisbasis van het BCR - voor dit vocale en instrumentale geweld te klein is. Letterlijk te klein.

Het BCR wijkt dus uit, in dit geval naar Gennep, waar de Mattheüs-Passion nog nooit werd uitgevoerd. En u kunt erop rekenen, dat het een muzikaal evement van de eerste orde wordt.

Natuurlijk zijn koor en orkest die van het Bach Collegium Rhenanum, het jeugdkoor wordt verzorgd door het befaamde jeugdkoor "De Ulftse Nachtegalen", uitgeroepen tot beste jeugdkoor in Gelderland (dirigent Ben Simmes), verder zijn er de vertrouwde, inmiddels in Bach gespecialiseerde solisten, Karin Schulte (sopraan), Merel van Schie (alt), Erik Janse (evangelist), Jelle Draijer (Jesus), Dolf Drabbels (tenor) en Janko Fraanje (bas). Een keur aan instrumentale orkestleden en met deze partituur vertrouwde instrumentale solisten zorgt voor de uitvoering van de indrukwekkende instrumentale soli, die weliswaar het uiterste van de musici vergen, maar tegelijk de diepste emoties bij de luisteraar teweegbrengen. Voor de bijzondere instrumenten als Viola da Gamba en Theorbe zijn gerenommerde specialisten bereid gevonden hun medewerking te verlenen. Vioila da Gamba, Israel Castillo Hernandez, Theorbe, Earl Christy, Viool Solo Johanna Rode, Fluit, Joyce Meuwissen en hobo, Eva Elgeti. Het Basso Continuo wordt aangevoerd door Wim Wijting.

Het geheel staat onder de bezielende leiding van Hans Linnarz.


U begrijpt, dat wij een dergelijke uitvoering niet met vrije toegang en collecte kunnen financieren. Kijk op de website voor de kaarten. Ook te koop via Bruna Gennep. Kaarten voor het middenschap 20 euro, voor de zijbeuken 15 euro. De plaatsen zijn niet gereserveerd.

Datum

31  zondag 31 maart 2019 om 14.00 uur

Adres

Bach Collegium Rhenanum

Zuid-Oostwal 33

6591 DK Gennep