Deel dit artikel ‹ Terug

Galerie RoBa toont van 4 t/m 25 jan; hout, keramiek, steen, cortenstaal, brons en schilderijen.

Geplaatst op: maandag 22 december 2014


Peer van Gennep (Eindhoven) exposeert zijn beelden in steen, zoals; marmer, albast, diabas, aragonite, serpentijn en belgisch hardsteen.
De steen voelde al meteen als een vertrouwd materiaal en de passie die hij al snel na het zetten van de eerste beitelslagen voelde heeft hem niet meer losgelaten. Het zoeken naar vorm en uitdrukking in de steen is een boeiend proces en dat proces is ook waar het hem om gaat. Zijn stijl is niet eenduidig, hoeft dat voor hem ook niet te zijn. Zijn vaak beschermende, soms zoekende onderwerpen zijn een weergave van wat hem boeit. Hij werkt zowel abstract als figuratief, waarbij lijnen- en vlakkenspel sterk het karakter van het beeld bepalen.
Het keramisch werk van Nienke Faber (Valburg) is ingetogen en stevig. Vereenvoudigd van vorm en sterk van lijn geven o.a de vrouwentorso’s een zekere sensualiteit en tederheid weer. Gladde vlakken en ruwe details wisselen elkaar af. Met deze contrasten laat zij de eigenschappen van het materiaal zien en komt de vorm in beweging.
Door de beelden veelal in een zaagseloven te stoken krijgen ze de verweerde, geblakerde uitstraling van een archeologische vondst. Hier lijken begrippen als oud en nieuw met elkaar verbonden en zijn de tijd, schoonheid en vergankelijkheid onderliggende onderwerpen.

Ronald Oosting (Soest) maakt mensen in hout. Qua onderwerp beperkt hij zich voornamelijk tot vrouwelijke vormen. Hoe een beeld er uiteindelijk uitziet wordt mede bepaald door de vorm van het stuk hout waarmee hij begint. Hij geeft zijn vrouwen geen boodschap mee, de kijker mag dit zelf invullen.
Hij gebruikt inlandse houtsoorten als eiken, iepen, taxus, els en beuken die hij grotendeels zelf in de bossen verzamelt. Daarnaast werkt hij graag in moereik. Moerassige omstandigheden hebben ervoor gezorgd dat dit eikenhout in de loop van duizenden jaren pikzwart is geworden.
Jack van Iterwaarden de Vreede (Roggel) maakt abstracte mensfiguren in cortenstaal en brons. Door het experimenteren met verschillende materialen kwam hij tot de conclusie dat hij door het uitvoeren van zijn kunstwerken in metalen het beste zijn gevoelens kon weerspiegelen.  De uitdaging om van materialen die in hun oorsprong koud, onbuigzaam, hard en onberekenbaar zijn, zoals cortenstaal, roestvaststaal en brons, kwetsbare, zachte kunst te creëren. Die kunst te vormen die hij vanuit zijn binnenste wil laten zien. Het uitbeelden van dromen die het niet verdienen dromen te blijven. 
Jan Bastiaans (Mill) schildert het liefst met spons. Zijn onderwerpen zijn te verdelen in abstract/figuratief, landschappelijk of organisch. Herkenbaar in al Jans’werk is de textuur, de gelaagdheid die hij opbouwt met materie en modelleer pasta. Hij begint zonder voor opgezet plan aan een leeg doek, het krijgt geen boodschap mee, het behoeft geen titel. De kijker mag het zelf invullen. Het proces van het maken telt voor hem het meest.
Elsbeth Roest
(Sint Hubert) werkt het liefst vanuit een thema in een realistische, geabstraheerde, surrealistische schilderstijl. De laatste jaren is dit ‘gevleugeld’, al dan niet letterlijk genomen. Ze staan symbool voor vrijheid, energie, durf, fantasie en kwetsbaarheid. De doeken worden meestal eerst opgebouwd met verschillende materie, waarna het spel begint van vorm, lijn en kleur.