Inwoners geven de gemeente een 6,7 voor de dienstverlening Inwoners geven de gemeente een 6,7 voor de dienstverlening
Deel dit artikel ‹ Terug

Inwoners geven de gemeente een 6,7 voor de dienstverlening

Geplaatst op: vrijdag 2 februari 2024


De gemeente Land van Cuijk heeft afgelopen jaar een uitgebreid tevredenheidsonderzoek gehouden over haar dienstverlening. De reacties waren over het algemeen positief: het gemiddelde cijfer dat de gemeente kreeg was een 6,7.


Aanleiding

Om een objectief beeld te krijgen van onze huidige dienstverlening, is besloten tot het uitvoeren van een nulmeting. Op basis van de resultaten van deze meting zullen wij verbeteringen doorvoeren die tegemoetkomen aan de behoeften van onze inwoners.


Verantwoording van het onderzoek

Tussen 1 juni en 1 september 2023 zijn 24.758 mensen gevraagd om mee te doen, waarvan er 2.438 hebben gereageerd. Dat komt overeen met een responspercentage van 9,85%. De respondenten omvatten inwoners, ondernemers en andere betrokkenen die via diverse kanalen contact met ons hebben opgenomen. Dit varieert van telefonische vragen tot vergunningsaanvragen en meldingen.


Uitkomsten van het onderzoek

De gemeente Land van Cuijk heeft een score van 6,7 behaald, waar we met gepaste trots naar kijken. Dit cijfer is niet slecht voor een organisatie die 2 jaar bestaat. Hoewel dit een positief cijfer is, betekent dit niet dat we er al zijn. De uitkomsten en opmerkingen van de respondenten geven ons richting voor verbeteren van onze dienstverlening.


Vervolg

We gaan nu aan de slag met wat we weten. We kijken naar bepaalde processen om problemen te vinden en op te lossen. Een knelpunt is bijvoorbeeld dat we soms niet snel genoeg antwoorden op vragen of verzoeken. We gaan nu bekijken hoe mensen sneller antwoord kunnen krijgen. Daarnaast zijn we bezig met zogeheten klantreizen: we kijken hoe mensen onze hulp ervaren bij elk (contact)moment van het aanvragen of melden.


Uiteraard worden onze processen continu gemonitord én houden we ook voor de niet-digitale inwoner, bijvoorbeeld door samen te werken met digitale ondersteuningspunten. Zo houden we onze dienstverlening gemakkelijk en toegankelijk voor iedereen.