Heimwee of nieuwe trend?

Column door Eefke Peeters
dinsdag 6 december 2016

Ik ga (minstens) een keer per jaar met mijn zus winkelen. Het beloofde een regenachtige dag te worden en de discussie was Utrecht of Den Bosch. 'We kunnen ook ouderwets naar Boxmeer, daar heb je eigenlijk ook alles en zitten de winkeltjes lekker dicht bij elkaar,' zei ik half grappend.
Tot mijn verbazing was mijn zus direct enthousiast. Het was een vrijdag en we hadden om 10.00 uur bij een leuk koffietentje afgesproken, lunch om 12.30 uur en een dinerreservering om 18.30 uur. Die heb ik moeten verzetten omdat we nog lang niet uit gewinkeld waren.

'Boxmeer wordt echt steeds mooier!' zei mijn zus. 'Steeds unieker, met minder massa en meer eigenheid.'
En precies dát is wat er voor mijn gevoel overal gaande is in het Land van Cuijk. In Boxmeer, Cuijk en Grave heb je steeds minder eenheidsworst en komen er meer en meer mooie eigen winkeltjes en horecazaakjes bij. Waar vroeger echt karaktermoord is gepleegd door het ene naar het andere schreeuwende filiaal te openen is het nu weer meer terug naar vroeger. Dat maakt mij blij!
Want zo heb je niet meer het gevoel dat het niet uit maakt waar je bent omdat het toch overal hetzelfde is. Er wordt weer karakter gevormd in de kernen!

Ook heb ik echt het gevoel dat de ondernemers er weer meer plezier in hebben. Ik was zaterdag nog in een dierenwinkel waar we wel drie kwartier enorm goed geholpen zijn. Uiteindelijk werd er zelfs voor ons een klein glazen potje overgeschept met een wondermiddeltje wat 'van boven' werd gehaald om het pootje van onze hond te verzorgen.
Ligt het aan mij of gaat het sowieso wel beter met de fysieke winkels? Ik heb het gevoel, ook door de geluiden om mij heen, dat mensen de service weer meer waarderen. Voor een paar tientjes heb je misschien een goedkopere televisie. Maar wordt deze dan thuis gebracht? Kun je de winkel binnenwandelen als er vragen zijn of bellen als er iets mee is?
Ik las dat boeken ook weer in opmars zijn. Wat een heerlijk nieuws! En ik vraag me af. Is het heimwee of een nieuwe trend dat we meer offline lijken te gaan?
Ik denk, hoop en verwacht dat we meer balans gaan krijgen. Ik geloof dat online en offline elkaar echt versterken. Maar het allermeest geloof ik nog in doen wat je leuk vindt.

Gisteren werd ik trouwens gebeld. Telefoonverkoop, normaal is het een uitdaging deze zo snel mogelijk af te wimpelen. Maar dit meisje klonk anders. Het klonk alsof ze het leuk vond.
Ze zei dat ze pas vier dagen werkte voor dit bedrijf en hoopte dat ze er goed in zou zijn. Dat was voor mij de doorslag om ja te zeggen. Het klonk als een vraag om bevestiging in plaats van een sluw verkooppraatje. Zeker weten kan ik het natuurlijk niet, maar liever een tikkie naïef als over achterdochtig. 'Vindt u lezen ook zo leuk en mag ik Eefke zeggen?' Ze was vrolijk en enthousiast. Ze vroeg of ik nog andere magazines las en ik zei dat ik er zelf een maak!
Razend enthousiast noteerde ze de naam van mijn tijdschrift en beloofde plechtig te gaan kijken op de website. 's Avonds had ik direct een berichtje via Facebook.

Binnenkort mag ik ook gaan starten met het benaderen van fysieke winkels in ons mooie Land van Cuijk omdat wij hier een heel mooi platform voor hebben. Zo zien de inwoners hier en de toeristen van buitenaf direct wat wij allemaal te bieden hebben. Offline en online, want we hebben ook prachtige unieke webwinkels. Die lijken van ver weg, maar zijn eigenlijk ook dichtbij!
Wat van ver komt hoeft echt niet lekkerder te zijn, sterker nog, van dichtbij smaakt vaak veel beter!


Lees meer blogs/columns | Terug naar Toerisme & Recreatie