Het jaaroverzicht van 2014

Column door Eefke Peeters
dinsdag 30 december 2014

Mensen die mij al langer volgen als columnist weten dat ik ieder jaar een jaaroverzicht schrijf. Deze keer geschreven met gitzwarte inkt, het was namelijk niet zo'n leuk jaar (oké op sport na dan).

Uiteraard staat met stip op deze donkere lijst de MH17. Maar ook oorlog in de Gazastrook, de IS en de Jihadstrijders, Lisanne en Kris, terreurorganisatie Boko Haram, Oekraïne en niet te vergeten Ebola.
Maar wat misschien al deze pijn en leed nog erger maakt dan het al is, zijn de zogenaamde 'Hollandse slecht nieuws berichten'.
En man, o man wat hadden we die veel dit jaar.
Met stip op deze roetzwarte lijst; De Zwarte Pieten discussie. Wat ik daar aan commentaar voorbij zag komen heeft mij tot in mijn diepste kern kapot doen schamen voor mijn Nederlandse Nationaliteit.

Maar er was nog veel meer schokkend flutnieuws.
Waarom zitten mensen hier mee dacht ik bij elk booming bericht? Ik denk dat nadenken over Ebola iets is waar je met je hoofd niet bij kunt. Afgelopen week nog kwam de Wereldgezondheidsorganisatie met het feit dat 70% van de mensen met Ebola zal sterven. Deze cijfers liggen al boven de 50.000 en er zijn nog zeker 13.000 mensen besmet. De vraag waarom Yolanthe er zou uitzag en of het nu wel of niet aan het studiolicht lag is natuurlijk wat eenvoudiger te behappen.
Het feit dat de 'supermarktmanager' van de Albert Heijn stopt heeft echt tot belachelijk veel intens verdrietige reacties geleid. Mensen denken echt dat hij werkzaam was bij de AH. Mensen, het is een acteur! En al was hij er trouwens wel echt werkzaam, nou en?! Weet je wat het is? Het is de verandering. Mensen houden niet van dingen die anders worden, negatief of positief.
Oorlog om ons heen dat is altijd al zo geweest, enge ziektes (vooral ver weg) is ook niets nieuws, dieren die massaal ziek worden door bijvoorbeeld vogelziekte kennen we ook wel. Het raakt ons niet eens meer. Maar die vinkjes op WhatsApp. Oh my God, dat is toch vreselijk! En wat is nu het ergste? Dat we blauwe vinkjes zien en er niet direct gereageerd wordt, want het is toch goddomme al 24 seconden geleden gelezen. Of het feit dat we zelf niet even de tijd krijgen een smoes te bedenken? Want je zou eens eerlijk zeggen dat je meer zin hebt in een avondje bankhangen in je pyjama dan in dat hippe feest. Ja, ook al mis je dan die vette facebookfoto. De vinkjes uitzetten kan natuurlijk ook, maar dat is net zoiets als openlijk toegeven dat je Regenboog Piet ook prima vindt. Not done.
En natuurlijk hadden we dan ook nog de hele Facebook discussie. Facebook mag vanaf 2015 doen wat ze willen met jouw foto's. De hele wereld was in schok. De brutaliteit. Als ik dan onder een paniekpost schreef; 'Dan zeg je jouw account toch op?' werd ik direct als vriend verwijderd.
Maar nu hoorde ik dat het een hoax is, dat ze helemaal niet zonder te vragen jouw foto's stelen. Wat?! Nu ben ik pas geschokt! Wekenlang ben ik al de meest perfecte selfies aan het maken om dadelijk op wat voor billboard dan ook te mogen prijken en het is verdomme een hoax?

We moeten ons er maar bij neer leggen dat er dingen veranderen in het leven en soms ook juist onveranderd blijven. Prettig en strontvervelend. Dat is dan ook mijn goede voornemen voor 2015.
Dat te veranderen wat ik niet kan accepteren en dat te accepteren wat ik niet kan veranderen.

Een hele fijne jaarwisseling met een jaar vol verrassende wendingen en vastgeroeste rituelen gewenst!

Lees meer blogs/columns | Terug naar Toerisme & Recreatie